Morgendagens skole.
Over de siste 200 årene har samfunnet forandret seg mye, og vi har vært igjennom en periode med stor teknologisk utvikling. Klasserommene ser fortsatt tilnærmet like ut som de gjorde på 1800-tallet. Spørsmålet er hva skjer i norsk skole og hvordan ser fremtiden ut?
Det er mye spennende som skjer innen feltet, men utviklingen innenfor skolen går ikke fremover i stort tempo. Vi er for godt vant til det gamle vi vet fungerer eller kanskje ikke fungerer fullt så godt, men det er i det minste trygt og godt.
Fremoverlent.
Vi leser stadig i avisen at flere skoler er fremoverlente og har gått til innkjøp av iPad til alle sine elever. Det er ingen tvil om at mange skoler i landet har utstyr som tilsier at de skal være frempå i dagens teknologi, men det er ikke så mange som har godt innhold til å fylle utstyret med. En av de større utfordringene er å kunne fylle utstyret med godt pedagogisk innhold og være i stand til å bruke det. En annen utfordring mange skoleledere ser i dag er tilgangen til hurtig og stabilt internett. I byene eller bynære strøk er ikke dette en utfordring, men mange steder på bygda er dette fortsatt en utfordring, og det i 2017.
Det er derfor på tide at vi tar innover oss at verden forandrer seg i et tempo vi aldri har sett maken til, og tiden er moden for å implementere gode løsninger i skolen. Det er viktig at disse løsningen er med på å øke barnas læring og ikke bare er kule hjelpemidler med liten pedagogisk effekt.
2017 NMC Technology Outlook.
NMC Horizon Project ga nylig ut rapporten ”2017 NMC Technology Outlook for Nordic Schools: A Horizon Project Regional Report” i samarbeid med Senter for IKT I utdanningen. Rapporten tar for seg utviklingen i teknologi knyttet til utdanning og læring i Norge, Danmark, Finland og Sverige. Rapporten ser på nøkkeltrendene som driver innføringen av teknologi, utfordringer med innføringen av teknologi og viktig utvikling av EdTech (Education Technology) for nordiske skoler.
Her skal jeg gi et kort sammendrag av rapporten og se på de viktige linjene fra rapporten. NMC viser stor tiltro til utviklingen i den nordiske skolen, og mener at den har en spennende fremtid. Den nye fremtiden setter nye krav til både skoler, politikere og vi som utvikler EdTech. Vi i Team Basic Matte har alltid høyt fokus på å utvikle gode pedagogiske tilbud som passer inn i dagens teknologiske utvikling. Med Basic Matte eX er vi med på å ta matteopplæringen inn i den nye fremtiden.
Under kan du lese hva som er nøkkeltrendene, utfordringene og utviklingen av EdTech i de nordiske skolene i årene fremover.
Nøkkeltrender.
Kortsiktig
Ekspansjon av digitale tester
Fokus på vitenskapelig, teknologisk, ingeniør, kunst og matematisk læring
Elever som skapere
Mellomlangsikt
Design av Blended learning
Koding som leseferdighet
Designe rommet for læring på ny
Langsikt
Fremtredende kultur for innovasjon
Forandre metodene for testing
Nytenking av hvordan skoler virker
Utfordringer.
Løsbare
Hvordan blande formell og uformell læring
Hvordan minske gapet mellom teknologi og pedagogikk
Integrere teknologi i lærerutdanningen
Vanskelige
Hvordan forholde seg til fremtredende digitale egenskaper
Balansere livet som pålogget med når vi er avlogget
Store utfordringer i skolens infrastruktur og kultur
Utrolig vanskelige
Gapet i oppnåelsesgrad
Skape systematisk politikk og synergier for bedre læring
Hvordan lære kompleks tenking
Viktig utvikling innen EdTech.
Tid til implementasjon
ett år eller mindre
3D Printing
Spill og spillifisering
Makerspaces
Mobil læring
Tid til implentasjon
to til tre år
Teknologi for adaptiv læring
Kunstig intelligens
Blandet virkelighet
Robotikk
Tid til implentasjon
fire til fem år
Tale-til-tale oversettelse
Virtuelle og fjerne laboratorier
Virtuelle assistenter
Teknologi som kan bæres på kroppen