Hva er spillifisering?
Hvorfor spillifisering er motiverende og engasjerende.
Spillifisering er det norske ordet for gamification, som tar i bruk spill mekanismer og spill design teknikker for å engasjere og motivere deg som bruker til å nå dine mål.
I e-læring brukes spillifisering for å øke spillfølelsen hos brukeren, og gjør med det læringen morsommere og mer engasjerende. Spillifiseringen trigger konkurranseinstinktet og utfordrer oss brukere til å gjøre ting vi synes er vanskelige.
Pokémon GO
I sommer har Pokemon Go gått som en farsott over hele verden. Vi har alle sett både unge og voksne gå rundt med hodet godt plantet ned i skjermen på mobilen på jakt etter Pokemons. Spillet har engasjert mange spillere til å bruke timevis ute i byens gater og naturen. Mange som vanligvis heller ønsker å sitte hjemme for å spille, har nå vært ute på jakt og kommet seg ut av sofaen. Her har vi sett hvordan spillifiseringen engasjerer brukeren til å yte mer enn vanlig for å jakte Pokemons. Det samme gjelder for e-læring og forskning viser at det øker brukerens prestasjon ved å motivere og engasjere. 79% av dem som deltok oppga at deres motivasjon økte ved bruken av spillifisering og 88% sa at de ville ytt mer om det var lagt til poeng scores i e-læringen. Det viser at spillifiseringen spiller en viktig rolle i fremtidens e-læring.
Spillifisering i Basic Matte eX
For å gjøre matte mer motiverende og engasjerende bruker vi derfor spillifisering i Basic Matte eX. Det viser seg at det som engasjerer mest er muligheten til å oppnå poeng gjennom å besvare oppgaver og fullføre leksjoner. Brukeren av Basic Matte eX oppnår derfor poeng og merker for å fullføre tester, kontrollspørsmål, interaktive eksamener og leksjoner.
Trenger du motivasjon for å bli flinkere i matte? Prøv ut Basic Matte eX og bli engasjert og motivert til å bli flinkere i matte!